Zajęcia wspierające zinteresowania i rozwój dziecka
W ramach zajęć przedszkolnych dzieci uczestniczą w bezpłatnych zajęciach rozwijających ich indywidualne zainteresowania. Są to zajęcia organizowane w ramach pobytu dziecka w przedszkolu, które odbywają się przeważnie dwa razy w tygodniu podczas godzin pobytu dziecka w przedszkolu. Zajęcia te są prowadzone przez nauczycieli placówki i nauczycieli specjalistów, przygotowanych w swoich dziedzinach, do pracy z dzieckiem najmłodszym. Proponujemy następujące zajęcia:
Rytmika
prowadzący mgr Małgorzata Woźniak
To zajęcia ruchowe z muzyką, śpiew i taniec, a także ćwiczenia słuchowe przy akompaniamencie pianina. W czasie rytmiki i zajęć codziennych dzieci mają możliwość korzystania z instrumentów muzycznych. Zajęcia umuzykalniające i taneczne to ważna część każdego przedszkolaka. Taniec i muzyczne zabawy ze śpiewem to wspaniały sposób na rozwój dziecka w wielu aspektach. Tematyka muzyczna każdych zajęć dobierana jest w zależności od pory roku, świąt, różnych okazji taki jak: Dzień Babci, Dzień Matki, Dzień Dziecka i inne. Dzieci słuchają muzyki granej „na żywo” na pianinie, czy keybordzie i śpiewają piosenki. Wprowadzone są również elementy tańców narodowych i współczesnych. Rytmika w przedszkolu to często jedyna okazja w życiu na poznanie polskich tańców i piosenek ludowych. Podczas zajęć przeprowadzane są ćwiczenia, których celem jest rozwijanie twórcze inwencji dziecka np. improwizacje ruchowe, śpiewane, grane. Dzieci w trakcie zajęć mogą wyrażać swoje emocje i uczucia ruchem. Zajęcia łączące ruch z muzyką poprawiają koordynację ruchową, rozwijają wyobraźnie dziecka, wzbogacają słownictwo i poprawiają wymowę.
Gimnastyka ogólnorozwojowa
prowadzący: nauczyciele grup
Gimnastyka ogólnorozwojowa ma na celu podniesienie sprawności fizycznej, kondycji i koordynacji ruchowej dzieci oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
Zajęcia z gimnastyki ogólnorozwojowej mają za zadanie rozwinąć w dziecku cechy psychomotoryczne takie jak, orientacja w przestrzeni, zręczność, refleks i spostrzegawczość.
Ćwiczenia prowadzone są w formie gier, zabaw oraz „ścieżki zdrowia“ wykorzystując elementy biegu, czworakowania, pełzania, skoku oraz rzutu. Dodatkowo pojawiają się ćwiczenia równoważne. Podczas zajęć dzieci mają do dyspozycji materace, piłki, woreczki, obręcze, kocyki, kręgle oraz ławki.
Gimnastyka ogólnorozwojowa wzmacnia organizm oraz umożliwia pozytywne rozładowanie napięć psychicznych dzieci oraz powoduje obniżenie poziomu stresu. Podczas zajęć, dzieci kształtują wszystkie partie ciała, poprawiają swoja kondycję, napełniają się energią na cały dzień i rozwijają swoją sprawność fizyczną. Gimnastyka kształtuje nie tylko ciało, ale i umysł wzbudzając w dziecku prawidłowe nawyki oraz rozwijając pozytywną postawę wobec aktywności fizycznej.
Taniec
prowadzący: mgr Anna Majewska
Zajęcia taneczne w naszym przedszkolu odbywają się raz w tygodniu. Są to zajęcia przeznaczone dla dzieci od lat 4.
Zajęcia taneczne wspierają rozwój dziecka we wszystkich sferach: fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, a nawet duchowej. Taniec rozwija prawidłową postawę ciała, sprawność motoryczną, koordynację i pamięć ruchową, świadomość własnego ciała, orientację czasowo-przestrzenną, szybkość reakcji. Angażując zmysły: słuch, wzrok, dotyk, ruch stymuluje integrację sensoryczną. Ułatwia procesy adaptacyjne, kształtuje poczucie własnej wartości, pewność siebie, samodzielność i komunikatywność. Uczy solidarności, otwartości i współdziałania w grupie. Wpływa na kształtowanie wrażliwości emocjonalnej, poczucia piękna i estetyki. Rozwija zdolność ekspresji i improwizacji ruchowej, inwencję twórczą oraz kreatywność, pobudza szeroko pojętą działalność artystyczną. Zajęcia taneczne wpływają na wszechstronny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, opierając się na naturalnej potrzebie ruchu.
Szachy
prowadzący zajęcia: mgr Katarzyna Jelinek
Nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka, kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego oraz logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Dlatego też wpływa na rozwój intelektualny, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności. Szachy wbrew pozorom i obiegowym opiniom zawierają wiele elementów wychowawczych.
Gra w szachy uczy odwagi i odpowiedzialności za własne decyzje. Młody adept „królewskiej gry” staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Szachy uczą go pokory: adept wie, że nie wszystkie jego decyzje są słuszne. Dzięki temu obiektywizmowi wzrasta szacunek do przeciwnika i samego siebie. Młody szachista potrafi stosować w życiu zasadę „fair play”.
Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkością w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu.
Język angielski
prowadzący/lektor
mgr Marta Sikorską
Na zajęciach WYKORZYSTYWANY JEST PROGRAM ,,Mimi’s Wheel” wydawnictwa Macmillan, a także własne materiały lektora.
Mimi’s Wheel to kurs autorstwa Carol Read dla ciekawych świata przedszkolaków.
Do wspólnej zabawy maluchy zaprasza urocza surykatka, której przygody pomagają
im zrozumieć nie tylko nowy język, lecz także świat wokół nich i panujące w nim
zasady. Zadania wymagające współpracy pozwalają przedszkolakom
odkrywać radość ze wspólnej nauki. Wesoła Mimi wprowadza małych uczniów w
świat języka angielskiego, wykorzystując treści i techniki najlepiej dopasowane do
ich poziomu rozwoju poznawczego.
Ciekawe opowiadania, rytmiczne piosenki, atrakcyjne filmiki i projekty
plastyczne zachwycą każdego przedszkolaka.
Podczas zajęć dzieciom towarzyszy pacynka, surykatka Mimi – główna bohaterka kursu, a także przemiła gąsienica Colin (maskotki ułatwiają mi komunikację z dziećmi oraz walczą z ich nieśmiałością).
Podczas zajęć wykorzystywana jest metoda Reagowania Całym Ciałem (TPR – Total Physical Response), która jako metoda
aktywizująca, polega na nauczaniu języka poprzez ruch i działanie. Uczenie się
nowych słów i zwrotów odbywa się poprzez ruch fizyczny i zachęcanie dzieci do
wykonywania ciałem czynności zgodnych z usłyszanym poleceniem. Co więcej,
wykorzystywanie komunikatów niewerbalnych oraz gestów pozwala na eliminację
języka ojczystego z procesu nauczania, przy jednoczesnym przyswajaniu nowej mowy
z kontekstu sytuacyjnego.
Metoda naturalna (Natural Method), czyli nauka angielskiego poprzez gry, piosenki,
i wierszyki pozwala przyswajać język w sposób naturalny. Słuchanie historyjek i bajek
anglojęzycznych osłuchuje dzieci z językiem obcym – język jest naturalnie obecny w
codziennym życiu. Dlatego zachęcam Państwa do kontynuacji w domu – proszę
spróbować anglojęzycznych, krótkich książeczek, a także bajek dostępnych na
platformie YouTube.
Zakres tematyczny danego miesiąca pojawi się co miesiąc na gazetce przy salach.
Logopedia
prowadzący: mgr Monika Korpik
Wiek przedszkolny jest okresem największego rozwoju mowy dziecka – jest to czas, w którym najlepiej rozwijać mowę dziecka jaki i usuwać wszelkie nieprawidłowości. W ramach projektu „Nauka poprzez zabawę – to rozwój i przyszłość każdego dziecka”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego w Przedszkolu nr 1 im. „Chatka Puchatka” prowadzone są zajęcia logopedyczne. Zajęcia logopedyczne obejmują zarówno profilaktykę (zajęcia grupowe) oraz terapię logopedyczną (zajęcia w małych zespołach, parach lub indywidualne).
Grupowa forma zajęć z profilaktyki logopedycznej jest dla dzieci swobodną i bezstresową formą zabawy – pracy. Dodatkowo stanowi ona bardzo ważny wstęp do ewentualnej pracy indywidualnej. Podczas takich zajęć szczególną wagę przywiązuje się do ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń narządów mowy, słuchowych i logorytmicznych oraz ćwiczeń koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.
Warunkiem rozpoczęcia i prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej w każdym zaburzeniu mowy jest właściwa diagnoza, która obejmuje między innymi: badanie rozumienia mowy, badanie mówienia, badanie sprawności aparatu artykulacyjnego, orientacyjne badanie słuchu. Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie (logopeda pracuje z jednym dzieckiem) lub w parach, małych zespołach w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń, wad wymowy.
Podczas zajęć logopedycznych w przedszkolu prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
– kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
– usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy, podniebienia),
– kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
– rozwijanie słuchu dziecka (ćwiczenia wrażliwości słuchowej, ćwiczenia rytmizujące, ćwiczenia słuchu fonemowego – to zdolność precyzyjnego różnicowania dźwięków mowy ),
– wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
– rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
– rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
– uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek,
– kształtowanie swobodnej wypowiedzi dziecka.
Kultura
Zajęcia muzyczno- teatralne dla wszystkich dzieci.
Grupa artystyczna Kultura to zespół kreatywnych i pełnych energii ludzi, których połączyła pasja do pracy z dziećmi. Mamy wieloletnie doświadczenie w realizowaniu spektakli, koncertów i warsztatów skierowanych do dzieci oraz rodzin z dziećmi. Młodzi artyści dają dzieciom możliwość regularnego kontaktu z różnymi formami sztuki – od muzyki, przez taniec i teatr, aż po kulturę tradycyjną.
Od 13 lat tworzymy autorskie programy przedstawień edukacyjnych w wielkopolskich szkołach i przedszkolach. Odwiedzamy Was regularnie ucząc, bawiąc i zaskakując różnymi formami wyrazu. Realizujemy cykliczne małe formy edukacyjne, spektakle teatralne, tematyczne warsztaty i duże widowiska. Tworzymy scenografię i posiadamy zaplecze techniczne, co pozwala nam zaadaptować każdą przestrzeń na wydarzenie artystyczne.
Zespół aktorów, muzyków, instruktorów, tancerzy i pasjonatów, którzy obrali wspólny cel – tworzenie edukacyjnych treści artystycznych dla dzieci w formie koncertów, audycji i spektakli teatralnych.
https://kulturka-poznan.pl/#aktualnosci
Religia
prowadzący: mgr Marika Kaźmierczak
Zajęcia religii w przedszkolu prowadzone są w formie zabawy. Podczas zajęć stosuję różne metody pracy z małym dzieckiem tj. piosenka, zabawa, taniec, gra dydaktyczna, puzzle, inscenizacje, opowiadanie, uzupełnianie ilustracji rysunkami, naklejkami lub prostymi elementami do kolorowania, wycięcia, a także rysunek spontaniczny. Zabawy i twórczość dzieci, prowokujące aktywne słuchanie tworzą atmosferę sprzyjającą budzeniu się zażyłości dzieciz Jezusem, któremu zależy na dziecku. Na religii promowana jest również postawa przedszkolaka, jako człowieka prawego, życzliwego i otwartego na ludzi. Wychowanie chrześcijańskie to wychowanie do miłości i budowanie życia swojego i dziecka na wartościach, które Jezus pokazuje w Ewangelii.